Sunday 4 December 2016

6) PUNCA PENYEBARAN PENYAKIT BERJANGKIT

6) PUNCA PENYEBARAN PENYAKIT BERJANGKIT

PENDAHULUAN
Konsep penyakit berjangkit:
Penyebaran virus melalui udara, serangga/binatang ternakan
Contoh penyakit berjangkit - Ebola, H1N1, denggi, kepialu, dan sebagainya
Saya bersetuju bahawa penyakit berjangkit disebabkan oleh pencemaran

ISI BERSETUJU

1. Tidak menjaga kebersihan di dalam dan di luar kawasan tempat tinggal  tidak dijaga
- pembuangan sampah - punca pembiakan nyamuk, lalat, tikus - penyebar penyakit seperti demam denggi, demam panas, kencing tikus.

2. Pengurusan ladang yang tidak terkawal
- pembuangan sisa ladang yang tidak sistematik - terutama ladang ternakan yang tidak dijaga kebersihan - sisa buangan yang tidak diselenggara dengan baik - punca pembiakan tikus, lalat, nyamuk - penyebaran penyakit seperti H1N1.

3. Pertambahan kawasan setinggan - tiada pembentungan dan sistem pembuangan sampah yang sistematik - punca pembiakan lalat dan tikus - penyebaran penyakit berjangkit.

4. Makan di kawasan atau kedai makan yang tidak bersih - kedai yang tidak dijamin tahap kebersihan menyebabkan makanan tercemar - kedai makan yang kotor penyebab kepada pembiakan serangga penyebar penyakit seperti tikus, lalat - contoh penyakit kencing tikus, kepialu dan sebagainya.

5. Kawasan rekreasi yang tidak dijaga kebersihannya - pembuangan sampah yang tidak diselenggara dengan baik - berlaku pencemaran - menjadi tempat pembiakan nyamuk / lalat / tikus - vektor-vektor tersebut menjadi penyebar penyakit berjangkit - seperti denggi, kepialu, kencing tikus dan sebagainya - orang ramai yang mengunjungi kawasan tersebut mudah terdedah kepada jangkitan penyakit tersebut.

KESIMPULAN
Pentingnya menjaga kawasan persekitaran / tempat tinggal untuk mencegah daripada terkena penyakit berjangkit.  Penjagaan kawasan persekitaran dapat mengelakkan pembiakan serangga/binatang yang menjadi punca kepada penyebaran penyakit berjangkit.

3 comments:

  1. Teriiimakaaasih padamu cikgu.Jasaaamu aaaakan ku kenang selalu.

    ReplyDelete
  2. Nazmi Imtiyaz kau lagi sorang, jangan sampai aku sepak muka kau

    ReplyDelete