Sunday 4 December 2016

9) KEBAIKAN SISTEM STPM BAHARU

9) KEBAIKAN SISTEM STPM BAHARU

Pendahuluan
- Sistem baharu/modular STPM bermula pada Mei 2012 -pelajar kohort pertama mula mendaftar.
- Sebelumnya dikenali sebagai sistem terminal- sistem penggal dengan satu kali sahaja peperiksaan pada akhir pengajian / persekolahan di tingkatan enam.
- Majlis Peperiksaan Malaysia memperkenalkan sistem baharu itu bagi menyerupai sistem semester di universiti - menjadi sistem prauniversiti kepada tiga penggal pengajian dan tiga kali peperiksaan.

Isi -isi

1. Dapat mengulang subjek yang gagal - peluang baiki keputusan yang kurang baik dengan hanya membayar RM50.00 untuk satu subjek.

2. Kerja kursus untuk semua subjek - hanya ada melalui sistem baharu STPM - banyak membantu pelajar - para guru akan membantu pelajar sebaiknya.

3. Sukatan pelajaran yang dipelajari untuk setiap penggal/ enam bulan belajar akan terus diuji secara berpusat sama seperti di universiti - tidak perlu mengingati apa yang telah dipelajari penggal sebelumnya.

4. Pelajar-pelajar boleh berpakaian biasa / kasual- sesuai dengan kedudukan mereka sebagai pelajar paling senior di sekolah.

5. Kolej tingkatan enam - sudah ada 10 buah di seluruh negara - terbaru dilancarkan di Kulim, Kedah pada bulan Jun 2016 - satu usaha kerajaan untuk memantapkan imej dan kualiti sistem pendidikan baharu tingkatan enam.

6. Pelajar-pelajar STPM punya laluan masuk program ijazah di universiti lebih tinggi /eksklusif - dapat baucer buku 1Malaysia.

Kesimpulan
- Harap dapat menarik lebih ramai pelajar memasuki tingkatan enam- sistemnya sudah sama dengan universiti.
- Apapun laluan yang pelajar pilih, semuanya bergantung kepada usaha pelajar itu sahaja - sudah banyak terbukti kebaikan belajar di tingkatan enam.

No comments:

Post a Comment