Monday 8 October 2018

USAHA MEMBENDUNG KENAIKAN KOS SARA HIDUP (BM)


UCAPAN

            Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan. Yang dihormati tuan Pengerusi Majlis, Yang Berbahagia  Datuk Dr. Marimuthu Nadason; Presiden Persatuan Pengguna Malaysia, Yang Berbahagia Datuk Haji Yusoff bin Haji Ismail; Pengerusi Persatuan Pengguna Kedah,   ahli-ahli Persatuan Pengguna Kedah serta tuan-tuan dan puan-puan. Pelancaran Kempen Cakna Jimat bertujuan menekankan peranan semua pihak dalam usaha membendung kenaikan kos sara hidup.

Hadirin hadirat sekalian,

          Masyarakat mengalami peningkatan kos sara hidup apabila berlaku peningkatan harga barangan melebihi peningkatan pendapatan. Masyarakat terpaksa meningkatkan perbelanjaan harian kerana harga barang asas turut meningkat.  Walaupun pendapatan individu meningkat, masyarakat terpaksa menurunkan taraf perbelanjaan dengan menggunakan barangan dan perkhidmatan yang lebih rendah kualitinya. Kenaikan kos sara hidup menyebabkan jumlah golongan miskin luar bandar meningkat kerana jurang pendapatan begitu ketara berbanding masyarakat di bandar. Golongan miskin paling terkesan akibat peningkatan kos ini selain golongan berpendapatan rendah. Sehubungan dengan itu, semua pihak berperanan dalam usaha membendung kenaikan kos sara hidup.
             
           Sebagai pengguna, kita berperanan mengubah gaya hidup yang bersesuaian dengan kenaikan kos sara hidup. Segala perbelanjaan yang tidak diperlukan haruslah dikurangkan bagi mengelakkan berlakunya pembaziran.  Kita perlulah bijak membezakan antara barang keperluan dan barang kehendak. Misalnya, kita mengutamakan pembelian makanan, pakaian dan tempat tinggal kerana barangan tersebut diperlukan untuk meneruskan kehidupan. Kita dapat membuat peruntukkan kewangan berkaitan perbelanjaan yang harus dikeluarkan bagi membeli makanan mahupun membayar sewa rumah. Apabila kita merancang perbelanjaan, kita dapat menjimatkan sebahagian besar daripada jumlah pendapatan bulanan. Lebihan wang yang ada boleh disimpan untuk kegunaan pada masa depan.

             Salah satu peranan peniaga dalam usaha membendung kenaikan kos sara hidup termasuklah peniaga mengamalkan prinsip beretika dan amanah ketika berniaga. Menurut Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2010, peniaga tidak boleh mengambil kesempatan menaikkan harga sesuka hati bagi  memperoleh keuntungan yang lumayan. Peniaga mestilah meletakkan harga yang bersesuaian untuk barang jualan mereka. Sebagai contoh,  peniaga meletakkan harga yang masih mampu dibeli oleh semua orang untuk pembelian daging ayam dan ikan walaupun pada musim perayaan. Peniaga dapat membantu mengurangkan beban rakyat kerana rakyat tidak perlu membayar harga yang mahal untuk mendapatkan bahan mentah.  Jelaslah bahawa peranan peniaga untuk mengamalkan prinsip beretika dan amanah menyumbang dalam usaha membendung kenaikan kos sara hidup.

               Pekerja juga berperanan mempunyai kehidupan yang tidak dikelilingi hutang dalam usaha membendung kenaikan kos sara hidup. Ada pekerja yang sanggup berhutang kad kredit semata-mata ingin membeli barangan berjenama. Pekerja tersebut ingin menunjukkan gaya hidup mewah yang dimilikinya terhadap rakan sekerja. Oleh sebab itu, pekerja-pekerja digalakkan menggunakan tunai apabila melakukan pembelian atau semasa membeli-belah. Tindakan ini dapat mendisiplinkan pekerja supaya mengumpul duit terlebih dahulu jika ingin membeli barang yang diinginkan. Pekerja haruslah berjimat cermat kerana pendapatan bulanan pekerja tidak mengalami peningkatan yang mendadak seperti peningkatan harga barang. Jadi pekerja-pekerja berperanan mengawal diri daripada terperangkap dengan bebanan hutang dalam usaha membendung kenaikan kos sara hidup.

                Kerajaan melalui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan berperanan melakukan pemantauan dan mengambil tindakan yang tegas dalam usaha untuk membendung kenaikan kos sara hidup. Sebagai contoh, pegawai kementerian tersebut mengadakan lawatan mengejut dari semasa ke semasa untuk memastikan penjual mematuhi peraturan berniaga yang telah ditetapkan. Mana-mana peniaga yang menaikkan harga barangan sesuka hati akan dikenakan kompaun dan lesen perniagaannya boleh ditarik balik. Peniaga-peniaga akan sentiasa berwaspada dan berasa serik untuk menaikkan harga barangan atau menyorokkan bekalan makanan sesuka hati. Keadaan ini akan meningkatkan kuasa beli rakyat. Justeru, pihak kerajaan perlulah memainkan peranan proaktif bagi melakukan pemantauan dan mengambil tindakan kawalan supaya kos sara hidup rakyat dapat dikurangkan.

                Kesimpulannya, kenaikan kos sara hidup telah menyusahkan banyak pihak terutamanya rakyat. Masyarakat perlulah bekerjasama bagai aur dengan tebing untuk melakukan peranan masing-masing. Pemimpin hendaklah menggunakan kuasanya untuk memastikan kos sara hidup rakyat tidak meningkat. Pemimpin dapat membantu meringankan beban kewangan yang dihadapi oleh golongan miskin dan berpendapatan rendah. Peniaga juga dilarang menyalahgunakan keadaan semasa bagi mengaut keuntungan. Semoga kerjasama daripada semua akan membuahkan hasil apabila keadaan peningkatan kos sara hidup tidak berlarutan.
Sekian sahaja ucapan saya, terima kasih.






1 comment:

  1. Depo 20ribu bisa menang puluhan juta rupiah
    mampir di website ternama I O N Q Q.ME
    paling diminati di Indonesia, ::))
    di sini kami menyediakan 9 permainan dalam 1 aplikasi
    ~bandar poker
    ~bandar-Q
    ~domino99
    ~poker
    ~bandar66
    ~sakong
    ~aduQ
    ~capsa susun
    ~perang baccarat (new game)
    segera daftar dan bergabung bersama kami.Smile :d
    Whatshapp : +85515373217 :* (f)

    ReplyDelete