Saturday 28 December 2019

AZAM 2020

Assalamualaikum dan hi para pembaca sekalian! 
 

28.12.2019 (10.23 malam)

Setelah sekian lama tidak menulis, entah kenapa aku rasa cam nak menulis pada malam ni. 
Mungkin disebabkan ini cara aku procrastinate sebab sepatutnya aku study untuk exam yg akan bermula xlama lagi. 
Mungkin juga kerana aku terasa kerinduan yg amat sangat untuk menulis. 
Dan aku tak tahu di mana lagi harus aku luahkan perasaan ini. Acewahh. Hahaaha.

Azam?

Beberapa hari sebelum masuk tahu baru, dalam fikiran kita, pasti dah terlintas...what are my azam for next year?

Ada orang...azamnya nak kurus menjelang tahun baru. Nak diet.
Ada orang....nak jadi lebih baik daripada tahun sebelumnya
Ada orang pula akhirnya berazam nk berhenti jadi single...dan sambung pula pada tahun hadapan. Yg ni memang -_-
 
Dan selalunya azam-azam itu sekadar hangat-hangat tahi ayam (hot hot chichken poop).
Bersemangat bukan main masa minggu yg pertama.
Tinggal kenangan selepas sebulan.

Orang cakap azam ni, terutamanya kalau melibatkan nak mengubah habit yg kurang baik...korang kena cuba ubah habit lama tu selama 21 hari then barulah habit baru yg helok tu kekal.

AZAM KAU APE 2020 NIH?

Aku?

Azam aku yg 

1) Aku nak jadi better version of me
                 Tahun 2019, aku lalai. Aku masih lagi dibuai mimpi, dalam comfort zone, aku belum jumpa something yg buat aku rasa, "yes Athirah. This is it. You have to change". Semua orang ada ego. Ego aku, aku rasa macam aku ni baik dah. Tak perlu aku nk berubah. Aku tahulah ada certain perangai aku yg xberapa ok, tp at least better kot dari org lain. Itu ialah apa yg aku fikirkan. Dan by the time hujung tahun ni baru aku dilanggar dgn  perasaan yg aku kena muhasabah diri. Pemikiran dan sikap aku yg macam tu aku kena ubah. Jadi aku nak bangkit dan jadi lebih baik pada tahun 2020.


2) Unlearn and relearn
               Ilmu yang manusia ada ibarat setitik air di lautan yang luas. Ilmu juga adalah milik Allah SWT. Oleh itu, janganlah sombong bila mempunyai ilmu. Tahun 2020, aku nak aku lebih banyak berkongsi ilmu dan pengalaman yang aku ada dengan orang lain.

               Ada ilmu yg kita belajar sebelum ni dh outdated. Mungkin juga ada selama ni fahaman kita berkaitan sesuatu ilmu itu salah. Jadi aku nak berusaha menambah ilmu yg latest dan memperbetul ilmu yang sedia ada.

3) Love myself
              Aku mengaku tahun 2019 ialah tahun yang paling mencabar kesihatan, emosi dan mental aku. Aku kehilangan 2 kucing yang aku sayang. Geng pencinta kucing pasti mengerti perasaan kehilangan kucing ini bukan perkara yang mudah. Kehilangannya itu pula berpunca daripada kesalahan diri aku sendiri. Aku sentiasa menyalahi diri aku. Marah dengan kebodohan diri sendiri. Aku heartbroken. Tiap kali aku teringat pasti aku nangis. Sehinggakan untuk pertama kali dalam hidup aku, aku terlintas untuk pergi jumpa kaunselor. Ditambah pula dengan kehilangan tok wan aku dan beberapa masalah lain aku hadapi. Sesungguhnya kesakitan yang dirasai aku itu bukan kepalang.

             Di universiti pula, di mana kaum hawa melebihi kaum adam, aku tengok para gadis pandai bergaya. Memilih baju dan pandai bersiap. Aku? Aku baru sahaja memulakan langkah untuk menambah baik penampilan aku berbanding sebelum ini. Sebelum ini aku cuba menggayakan fesyen baju yg berbeza dan bermakeup, ternyata ia lebih buat self-confident aku jatuh. Dan aku cakap, aku taknak teruskan sebab itu bukan diri aku. Self-confident yg aku kumpul mula goyah. Iya aku jahat pada diri sendiri. Menyalahkan diri sendiri kerana tidak cantik. 

           Sebabkan itu, cukuplah. Cukuplah aku dengan pemikiran yang negatif. Aku perlu positif. Aku layak untuk disayangi. Aku layak untuk happy. Aku ialah kawan baik aku sendiri. Walaupun orang lain tinggalkan aku, aku satu-satunya yg the last one stand. Jd i need to support myself. So, plis sayang diri sendiri. Dan pasal cantik tu, aku yakin, the right person will see the real beauty in me. :)


4) Relationship
           Sebagai hamba yang lemah, aku banyak lagi kekurangan dari segi hubungan dengan Pencipta. Tahun 2020 itu aku nak aku berubah, bertambah lebih baik. Aku nak tambah ilmu berkaitan keagamaan.

          Dan topik relationship juga paling hot sejak aku masuk u. Setakat 2019 ni aku still single! Kue kue kue. Ehem! *batuk tipu. Alang2 aku dah lama single ni why not aku terus single sampai aku jumpa my Mr. Right. Hehe. Aku pegang kata-kata Kenal. Not Attach. Jadi sapa2 nak kenal aku, aku okay ja nak kenal2.


5) Redesign bilik
               Last aku update bilik aku a few years ago dan masa tu aku xmatang lagi. Pilih cat pun main ikut suka hati. Buku-buku pula penuh dalam bilik aku. Aku nak kena re-susun balik. Aku harap dengan cat lain dan ubah susun atur perabut lebih menyamai dengan cara pemikiran aku pada masa sekarang. Tahun baru. Jadi aku nak tukar persekitaran yang baru. Ala macam raya la. Kan ada orang sibuk nak beli langsir/ perabot baru.


Yang terakhir n unoffical, aku nak cuba update blog ni..paling koman pun sebulan sekali. Scroll facebook, ig, twitter boleh...tentu boleh tulis di blog ni kan kan kan.

Sekian itu sahaja entri kali ini. Sehingga kita berjumpa lagi penulisan seterusnya. Adios semuaaa...

-NAJ-














 

1 comment:


  1. Izin promo ya Admin^^
    bosan tidak ada yang mau di kerjakan, mau di rumah saja suntuk,
    mau keluar tidak tahu mesti kemana, dari pada bingung
    mari bergabung dengan kami di ionqq^^com, permainan yang menarik
    ayo ditunggu apa lagi.. segera bergabung ya dengan kami...
    add Whatshapp : +85515373217 ^_~ :))

    ReplyDelete