Thursday 10 January 2019

PENGALAMAN TINGGAL IC NAIK KAPAL TERBANG

Alamak.

Tinggal IC.

IC aku ada dngn slip exam.

Dalam pencil box.

Acaner ni.

Pergi KL naik kereta

Jadi memang waktu tu tak perasan yg IC tak bawak.

Bila nak balik dri KL ke Kedah, masa nak book tiket flight tambang murah tu, baru teringat.

Okay. Tenang. Aku tahu korang yang tertinggal mesti menggelabah macam aku. Samalah. Benda nak jadi. Benda boleh setel. Rilek. Ada penyelesaiannnya. Baca cerita ni sampai habis.


Aku tengah fikir alasan apa nk bgtahu mak aku. Dah nak mcm mana. Memang sungguh. Sungguh aku lupa. Aku tahu aku jenis pelupa dan kalut. Dan percutian ke KL ni pun secara mengejut. But still. Oh mak. Matilah nakkk. Mesti kena bebel dgn mak dan kakak aku.

Masa nak book tiket flight tu, aku buat isyarat gerak mulut kat abang aku. "Alamak, Tirah tak bawak :'( ,tolong" (selamatkan adikmu)

Abg aku balas, "Mama, nak naik flight balik boleh, cuma assistant mama ni  xada ic pulak" (sambil muka gelak senyum)

Dipendekkan cerita, aku dh menggelabah teruk, google segala pengalaman tips di blog. Pengalaman ada sesapa yg sama kes dngn aku.

Selamat tiket flight tak burn dan aku selamat lepas dan tiba di Kedah.

Caranya ialah:

1) Kalau di KLIA 2, tingkat 2, di bahagian arrival, ada balai polis PDRM, buat laporat report polis kata tertinggal IC. Kalau sesat tanya je pengawal yg bertugas. Selalu aku nampak diorang di escalator atau tempat tngok map tu. Yg aku jumpa diorang ni friendly. Masa di balai polis tu, nanti pegawai tu akan tanya apa alamat tempat tinggal yg korang stay di KL, dan apa balai polis yang terdekat dengan kawasan tempat tinggal tu.

Make sure, pergi airport awal, dah tahu korang nak buat laporan tu. Jangkamasa proses tu nak selamat aku tulis 15-20 minit. Jadi pandai2 lah korang bajet masa untuk boarding lagi.

2) Seeloknya bawa je la passport jalan2 sekali. Takda IC, xsilap aku, passport pun boleh guna (berdasarkan pengalaman org aku tgok di blog.

No comments:

Post a Comment